Kinderatelier Knutsel-wijs...

Bij Kinderatelier Knutsel-wijs kunnen kinderen, eventueel samen met een volwassenen,
ontspannen en samen genieten van Sensopatisch en Creatief Spel. 

Met mijn 30 jaar ervaring in het werken met kinderen in de kinderopvang zijn de kinderen altijd al mijn doelgroep. Ik vind knutselen nog steeds een hele waardevolle bezigheid voor kinderen. Juist kinderen hebben die creatieve impuls nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Door de creativiteit bij kinderen te stimuleren, worden de hersenen weer geprikkeld om zelf oplossingen te bedenken en daar met je handen weer vorm aan te geven.  Zelf expressie is een aangeboren gave die ieder kind bezit. Kinderen hebben er ook behoefte aan, om zich creatief te kunnen uiten. Ook kinderen worden op jonge leeftijd al blootgesteld aan een hoge dosis stress. Knutselen werkt voor kinderen ook ontspannend en geeft ze meer rust  in hun hoofd na een dagje school, waarin ze moeten presteren. 

In de kinderopvang, op peuterscholen en in het onderwijs is er vaak weinig ruimte voor de eigen creativiteit van kinderen. Er wordt meestal gewerkt volgens thema’s en methodes waar vaste draaiboeken voor zijn gemaakt. Knutselwerkjes voor peuters worden zodanig door de leidsters voorgewerkt, dat de peuter er zelf weinig aan hoeft te doen. alleen op de aangewezen plek te kleuren, plakken of te verven. De werkjes zien er allemaal hetzelfde uit, de ene peuter heeft er wat meer op geplakt dan de ander. De laatste afwerking word weer door de leidster gedaan en meestal hangen de werkjes nog een paar weken aan een lijntje en zijn bijna niet meer van elkaar te onderscheiden. Zelf heb ik ook heel veel jaren op deze manier met peuters gewerkt. Nu er ook peuters, samen met een ouder, mijn kinderatelier bezoeken, heb ik dat los gelaten en zie ik steeds meer hoe belangrijk het is om kinderen al op jonge leeftijd de ruimte te geven om zelf de mogelijkheden van verschillende creatieve materialen te onderzoeken. 

Door buiten de lijntjes te kleuren, krijg je de mooiste tekening...

Bij Kinderatelier Knutsel-wijs spelen en werken  kinderen alleen, samen of in groepjes in sensorische speelbakken en aan de creatieve tafels, waar ze lekker kunnen voelen, spelen, ontdekken, leren en creëren. Sensopatisch en Creatief Spel is spelen en werken met materialen zonder vaste vorm en zonder doel, zoals zand, rijst, peulvruchten, granen, klei, scheerschuim, modder, water, inkt, verf en andere creatieve materialen. Door de mogelijkheden van deze materialen met hun zintuigen te ontdekken, creëren kinderen hun eigen spel en ontwikkelen ze hun eigen creatieve talenten. Een leerzame manier van spelen, leren en creëren, waarin ook de fantasie van kinderen wordt geprikkeld en ze op een creatieve manier hun gevoelens kunnen uiten. 

Zelf ontdekken is voor jonge kinderen een leerproces. Als je Kinderen op jonge leeftijd een project met een voorbeeld wil laten maken, zullen veel kinderen gefrustreerd raken, omdat ze in hun verbeelding de constructie nog niet zullen herkennen. Als je zelf de materialen laat ontdekken wordt hun eigen fantasie en creativiteit geprikkeld, ontstaan er de mooiste creaties die ze zelf hebben gemaakt. Zo leren ze verbindingen te leggen, krijgen ze technisch inzicht en een goed zelfvertrouwen. Alles wat kinderen zelf ontdekken wordt al op jonge leeftijd opgeslagen in hun hersenen.
Als kinderen beperkt worden in hun creatieve ontwikkeling, heeft dit gevolgen voor hun cognitieve en emotionele ontwikkeling. Kinderen uiten namelijk ook hun gevoelens door middel van creativiteit.

Thuis hebben kinderen ook niet altijd de mogelijkheid om zich creatief te ontwikkelen. Het geeft vaak rommel en kinderen zijn motorisch nog niet goed ontwikkeld om sommige materialen te kunnen hanteren. Daar is tijd en aandacht voor nodig. Veel ouders zien er ook het nut niet van in, omdat ze zelf niet tijd, de rust en het vermogen hebben om de creativiteit van hun kinderen te stimuleren. Ook het digitale tijdperk waar kinderen nu in opgroeien, biedt kinderen steeds minder de mogelijkheid om met hun handen bezig te zijn om zich creatief te ontwikkelen.

Procesgericht Knutselen...

Oudere kinderen krijgen in het Kinderatelier ook de ruimte om alle materialen zelf te ontdekken, er is geen voorbeeld en ze krijgen geen opdracht. Er is geen prestatiedruk, er wordt geen onderscheid gemaakt en er is geen vergelijk. Kinderen mogen werken aan hun eigen creatieve proces. Als kinderen bij de knutseltafels vragen wat kan ik hiermee, dan zeg ik, “Wat denk je dat je ermee kunt maken ” en wat zou jij ermee willen maken”? Daarmee geef ik kinderen de keus om zelf iets te creëren.

Het is ook heel belangrijk om kinderen die mogelijkheden te bieden, want kinderen beschikken over een groot creatief denkvermogen. Veel ouders, en ook de leerkrachten op school, proberen kinderen te sturen door te zeggen hoe ze iets moeten doen en wat ze het beste kunnen gebruiken. Voor kinderen is het juist een leerproces, die ze zelf moeten ervaren. Lukt iets niet, dan leren ze ervan en zoeken ze zelf naar oplossingen en nieuwe mogelijkheden. Als ouder en leerkracht op school, wil je juist voorkomen dat kinderen fouten maken, door ze een opdracht met een voorbeeld te geven.  Daarmee beperk je kinderen in hun eigen creatieve ontwikkeling. We leven in een prestatiegerichte maatschappij waarin kinderen erg onder druk staan, waarin steeds meer van ze verwacht wordt en ze steeds beter moeten presteren. Bij mij In het Kinderatelier “moeten” kinderen niks, maar “mogen” ze alles zelf ontdekken en leren ze werken aan hun eigen creatieve proces.

Alle activiteiten in het Kinderatelier staan in de activiteiten agenda. 

Winkelwagen
Scroll naar boven